دیابت و افسردگی راهی برای پیش بینی زوال عقل در افراد کند ذهن

20 فوریه 2015- بر اساس یک بررسی جدید از مقالات قبلی، دانشمندان اعلام کردند افرادی با اختلال خفیف شناختی یا MCIدرصورتیکه به دیابت یا علائم روانی مانند افسردگی مبتلا باشند درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل هستند.

 اختلال خفیف شناختی وضعیتی بین پیری طبیعی و زوال عقل است و به حالتی  اطلاق می گردد که ذهن یک فرد به خوبی آنچه از سن او انتظار می رود، عمل نمی کند. این وضعیت در19 درصد از افراد 65 سال و بالاتر دیده می شود، 46 درصد از افراد مبتلا به  اختلال شناختی خفیف در طی کمتر از 3 سال به زوال عقل مبتلا می شوند در مقایسه  تنها 3 درصد از جمعیت عمومی درطی این مدت به زوال عقل مبتلا می گردند.

نتایج این بررسی کلی که حاصل مرور نتایج 62 مطالعه ی مجزا می باشد، درمجله ی American Journal of Psychiatryمنتشر گردید. دراین مطالعات بیش از 15 هزار فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق مشخص گردید درمیان افراد مبتلا به MCIاحتمال پیشرفت  بیماری  تا مرحله ی زوال عقل درافرادیکه  به دیابت مبتلا هستند 65 درصد افزایش می یابد.

درافرادیکه دارای نشانه هایی از بیماری روانی می باشند احتمال رسیدن به وضعیت زوال عقل دو برابر افزایش می یابد. درحقیقت یک ارتباط قوی بین سلامت فیزیکی (جسمی ) و سلامت ذهنی وجود دارد به گفته ی نویسنده ی این تحقیق دکتر Gooperحفظ سلامت بدن به حفظ سلامت مغزی شما کمک می کند. تغییرات شیوه ی زندگی از طریق بهبود رژیم غذایی و خلق وخو می تواند به افراد مبتلا به MCIبرای جلوگیری از زوال عقل کمک کرده و فواید دیگری را برسلامت آنها بر جا گذارد.

این لزوماً به این معنا نیست که پرداختن به دیابت، علائم روانی و رژیم غذایی، خطر ابتلا فرد به زوال عقل را کاهش خواهد داد اما بررسی اخیر بهترین شواهد را تا به امروز درمورد آنچه ممکن است به این افراد در جلوگیری از زوال عقل کمک کند، فراهم نموده است.

 انجمن خیریه ی آلزایمر به افراد توصیه می کند با حفظ فعالیت اجتماعی و فیزیکی خود از زوال عقل جلوگیری می کنند. در دستورالعمل  این انجمن رژیم های غذایی غنی از میوه جات و سبزیجات که حاوی مقادیر کمی گوشت و چربیهای اشباع هستند نظیر رژیم غذایی مدیترانه ای توصیه شده است.

پرفسور  Livingstonروانشناس در دانشگاه UCLمی گوید: برخی آسیب های مغزی در حال حاضر درافراد مبتلا به MCIاتفاق افتاده است اما نتایج این تحقیق ایده خوبی درمورد آنچه به کاهش احتمال زوال عقل کمک می کند، برای محققان فراهم آورده است، اما همچنان برای درک  بهتر اهداف درمانی قویتر به آزمایشات تصادفی کنترل دار نیاز داریم.

پرفسور آلن تامپسون رئیس دانشکده ی علوم مغزی در UCLمی گوید: در این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز انجام شده در دانشکده ی علوم مغزی بخش روانپزشکی دو پیام مهم نهفته است: اول اینکه  به تأثیر همزمان بیماری فیزیکی و روانی بر خطر ابتلا افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف به زوال عقل اشاره شده است و دوم اینکه بر اهمیت مداخلات اولیه ی درمانی در پیشگیری از زوال عقل تاکید شده است.

پرفسور تامپسون می افزاید: تایید این یافته ها و ترکیب استراتژیهای پیشگیرانه ی مناسب می تواند نقش مهمی درکاهش بار اجتماعی روزافزون زوال عقل در جمعیت  درحال پیر شدن جامعه ی ما داشته باشد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150220133335.htm